Choď na obsah Choď na menu

Hviezdny deň slovenskej emancipácie. Od  čias Márie Terézie až do roku 1862 naši predkovia 14. marca slávili sviatok sv. Cyrila a Metoda.  Až v jubilejnom roku 1863  so súhlasom pápeža  sa  tento sviatok  začal sláviť  5. júla. Nebyť iniciatívy biskupa Štefana Moysesa a niekoľkých moravských, českých a chorvátskych cirkevných hodnostárov iste by  boli vládne  štruktúry  v nekonečnom pomykove: Ako si  uctiť pamiatku  vierozvestcov a vyhnúť  sa  spomienke  na Slovenský štát. Bolo to len náhodou,  osudom  alebo  vôľou  Prozreteľnosti, že práve štrnásteho marca 1939, teda v deň, keď si naši predkovia pripomínali oboch solúnskych bratov,  Snem Slovenskej krajiny odsúhlasil  našu prvú štátnu samostatnosť?  Na šesť rokov sa štrnásty marec  stal sviatočným dňom. Posledný raz  sa dôstojne oslávil v prítomnosti prezidenta, vlády, predstaviteľov verejného života  a diplomatického zboru v roku 1945. Žiaľ, už  za temného dunenia sovietskych  kanónov kdesi na východe.

ZAČIATOK KONCA

Potom prišli na program iné oslavy, ktoré s naším národom nemali nič spoločné. Štrnásty marec bol vyhlásený za čierny deň slovenskej histórie a mal byť navždy vymazaný z národnej pamäti. Nebola to náhoda, že po skončení hlavného pojednávania Národného súdu   v deň ôsmeho výročia vyhlásenia slovenskej samostatnosti vystúpil hlavný žalobca Anton Rašla a žiadal pre prezidenta Jozefa Tisa a neprítomného ministra zahraničia Ferdinanda Ďurčanského tresty  smrti obesením, pre ministra vnútra Alexandra Macha trest smrti zastrelením.

Nebola to náhoda, že  v roku 1958 práve  na štrnásty marec vtedajší minister vnútra Rudolf Barák zvolal do Bratislavy tlačovú konferenciu,  na ktorej  predviedol objavné dokumenty  dokazujúce  zločiny niektorých príslušníkov Hlinkovej gardy. Komunistami  zrežírovaný proces  mal  za cieľ udusiť na Slovensku  zvyšky ľudáctva, separatizmu, odsúdiť  fašizmus,  americký imperializmus a aj katolícku cirkev. Barákom  bombasticky  predstavené dokumenty  na procese  akosi  chýbali. Nasledovali  tresty väzenia aj nespravodlivé popravy a plošné perzekúcie  „ľudákov a ich pohrobkov“, ktoré  postihli  najmenej tritisíc ľudí. Kto by sa  za takejto ľudovodemokratickej slobody  odvážil  verejne či len v tichosti pripomenúť si štrnásty marec?

NEŽIADUCI SLOVÁCI

O desať rokov začalo svitať na lepšie časy. Práve štrnásteho marca 1968 Slovenská národná rada prijala zákon č. 43/1968, podľa ktorého sa Bratislava opäť stala hlavným mestom Slovenska.  Začali sa naprávať krivdy napáchané bezohľadným centralizmom a rozbehol sa zápas za obnovu národnej zvrchovanosti. Ten v polovici roka 1969  prerušil nástup normalizácie.

Druhý polčas tohto zápasu pokračoval  po dvadsaťročnej prestávke.  V prvých rokoch po novembrovej  zmene bolo dokonca  možné verejne si pripomínať  hviezdny deň slovenskej emancipácie – štrnásty  marec 1939.  Ale protivníci,  a nie hocijakí, dali hneď o sebe vedieť.  Na spomienkovom zhromaždení pri príležitosti päťdesiateho druhého výročia vzniku Slovenského štátu štrnásteho marca 1991 sa na Námestí SNP v Bratislave sčista-jasna objavil nepozvaný návštevník – prezident Česko-Slovenska Václav Havel. Členovia jeho mnohopočetnej ochranky hrubo  napadli poväčšine postarších  účastníkov zhromaždenia.  Cieľom tejto pripravenej provokácie bolo vytvoriť pre svetové  média podľa možnosti  čo najzápornejší  obraz o slovenskom emancipačnom hnutí.

Odvtedy už uplynulo takmer štvrťstoročie a pamätníci marcových udalostí spred sedemdesiatich šiestich rokov pomaly vymierajú.  Súčasné generácie masírované médiami, publicistami a tiežhistorikmi  majú  málo odhodlania  verejne si pripomenúť štrnásty marec 1939. Oficiálna štátna doktrína  dôsledne  obchádza tento dátum,  aj keď bez šiestich rokov prvej štátnej samostatnosti sotva by mohla  vzniknúť aj súčasná Slovenská republika

Ivan MRVA. Autor je historik.

Zdroj:https://snn.sk/news/v-dejinach-slovenskeho-naroda-je-strnasty-marec-vynimocny-datum/